onsdag 26 september 2012

York

Ja, i Söndags bar det iväg till York! Denna fantastiska stad som jag hört så mycket intressant om!

Klev upp vid 9 tiden för att hinna duscha och äta frukost i tid innan klockan 10.00 då bussarna skulle avgå från Richmond buildning, den byggnad som är THE byggnad på uni-området och befinner sig mitt emot Sainsbury och Subway (lite Ålidhem centrum varning). Dryg 200 personer skulle med och tre dubbeldäckare kom. Jag, Jen och Jeanette (de tre J:na haha!) fick tre platser längst bak på övervåningen bredvid varandra. Sen bar det iväg till York och vi var där inom en timme! Detta var synen som mötte oss!
 
Vackert eller hur? Till vänster skymtas ett av de gamla försvarstornen från 1200 talet och de tre tornen längst bort tillhör Yorks Minster. Mer bilder på det kommer nedan!
 
 
Vi gick över bron mot staden. Bredvid oss löpte delar av den gamla stadsmuren som omger centrala York. Vi bestämde oss för att göra bort alla sevärdheter först innan vi började med shoppingen (Jen har surrat och längtat ihjäl sig efter en H&M, vilket inte finns i Australien). Vi begav oss mot the Minster, men stannade upp vid en park som inhyste de vackra och romantiska ruinerna av ett gammalt Abbey! Vi gick runt och kikade i parken i kort sväng och fotograferade de fina valven och bitar av själva Abbeyet. Dessvärre var de under renovering så man kunde inte gå hela vägen fram...
 
 
 
Tre bilder från det vackra klostret och parken! 


 

Efter klostert gick vi vidare mot York's minster. Vi kikade även förbi en annan kyrka och jag fotade Jeanette innuti en telefonkiosk, men de bilderna komme nog inte i det här inlägget, för det skulle bli alldeles för mycket. Här är iallafall några bilder från utsidan och insidan av the minster. Man kunde gå längre in i kyrkan, men vi valde att spara pengarna, kanske dumt men jag ska ha något att göra när jag åker dit igen!
 
 

Ja, ni får ursäkta layouten på bilderna, men det är inte jag som har designat gränssnittet etc på den här bloggen... dumma blogger. Aja, vidare med berättelsen om York! fter det strosade vi vidare för att kika på stadsmuren, som jag tidigare nämnt om. tog ett par bilder där med, bland annat å Jeanette, Jen och jag. Den bilden finns att beskåda på facebook! Men här är ett annat foto från och av muren.
Äsch, eftersom York är så tjusigt så fortsätter vi på bildtemat! Mer bild än text är temat på det här inlägget! Efter muren fortsatte vi mot själva "centrumet" där vi först av allt letade upp en Pret (a manger) för att äta lunch. Vi var alla hungriga. Vi hittade en Pret och jag kunde äntligen få min Pret-mat, den första sedan jag lämnade London! Jag hade även sån tur att jag fick en gratis cappocino för att de råkat göra en för mycket till någon beställning innan mig! :D Love Pret!
 
Efter den stadiga Pret lunchen begav vi oss för att shoppa. Jag hittade mina nya fantastiska läderkängor på TK-Maxx, en stor affär som säljer märkessaker till enormt bra rabbatter! Betalade 50£ för mina läderkängor. Som hittat! Blev även H&M och Zara, där jag provade min favoritvinter kappa igen *sigh*.
Efter shoppingen hade vi tid över och gick till the national railway museum. Jag avslutar med en bild därifrån, jag framför Hogwarts Expressen från Harry Potter filmerna!

Ha det gott så hörs vi! :D

 

2 kommentarer:

  1. Åh men gud va fint! :D värsta drömstaden ju! jag antar att du fotade mycket :P Jag vill bo där! :D

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det? :D Alla gator i London brukade se ut som den på bilden i bloggen, tills den stora branden förstörde allt :/
    Ja, jag fotade massor men kan inte lägga upp att i bloggen ^^ men kanske gör ett bildspel av det? Vi får se! :) Kan hända att fler bilder dyker upp på facebook!

    York vore nog en fin plats att bo i, jaa! :D Det fanns ett jättemysigt café där som sålde cupcakes! :D

    SvaraRadera