torsdag 20 september 2012

Bearnaise sauce and Christmas at Tesco

Halloj!

En liten uppdatering är på sin plats. Igår (Onsdag) klev vi upp tidigt jag och Elin för att gå på society grejen som var i en byggnat på campus. Engelsmännen do love their societies. Finns runt 70 societies på universitetet och flera av dem hade satt upp bord och värvde medlemmar igår. Även företag, stora som små, hade bord där. Var ett bra ställe att få gratissaker på. Signade upp mig på flera mejllistor, återstår att se vad jag kommer att delta...

Senare så var jag allmänt seg. Jag och Elin åkte ned till stan för att komplitteringssköpa en sak på Primark och köpa KÖTT på Marks&Spencer. Vi har ätit kyckling i snart två veckor så vi både var sugna på någoting annat. Då vi väntade på gratisbussen som går runt stan dök Jeanette upp. Jeanette är en dansk utbytesstudent som bor i våran korridor, vi kommer bra överens med henne - fast vi måste prata på engelska.

Vi gjorde stan och kom tillbaka med köttet och lite andra saker. Jag förbeställde Rowlings nya roman, the casual vacancy, på Waterstone's.

Jag funderade länge på vad jag skulle göra med köttet till middagen och tänkte att bara steka det med lite salt och peppar duger fint och med servera det med en god sallad och bearnaisesås. Jag hade faktiskt frågat efter bearnaisesås på den lilla Tescon nere på stan. Mannen som jobbade där hade aldrig hörttalas om "Bearnaise sauce."

Jag gick hem och kollade upp receptet och åkte sen till stora Tescon för att köpa det som behövdes, ägg, smör, dragon och vitt vin. Efter det så satte jag igång med middagen och detta blev resultatet.


Såsen blev faktiskt riktigt god! Det jag kunde ha gjort bättre var att ha spenderat lite mer tid på att få den till en mer tjockare konsistens, men den här var klart godkänt för min del. Var tvärsäker på att den skulle skära sig. Dock var köttet lite segt, men det var fortfarande såå gott med något annat än kyckling!

Rätten serverades med en grönsallad med rödlök och gurka. Till det ett glas sprakling flavoured water från Tesco.







Speaking of Tesco. Då jag åkte ned för att handla ingredienserna upptäckte jag en hylla som hette någonting i stil med "Seasonal goodies". De hade lite höstsaker där OCH julsaker! Julgodis, kakor, lite pynt och julkort! Äntligen har jag kommit till en plats som börjar lika tidigt med julen som jag gör! Haha! :D

Men jo, det är väl kanske lite tidigt. Jag längtar dock, men jag ska hålla lite längre på julhumöret. Inte före Linas födelsedag, that's the rule.





Efter middagen satt jag och Elin i köket och drack lite av go'drickat vi köpt på trippen ned till stan. Vi väntade på att Jeanette (danskan) skulle komma tillbaka från bion hon var på med Jennifer, en andra tjejen i vår korridor. Hon är från Australien och otroligt härlig och rolig att umgås med!

De kom och gjorde oss sällskap. Blev mycket skratt och flams och lagomt med drickandet. Vi avrundade allt strax efter halv ett.


Ni kanske undrar vilka fler vi delar korridor med? Vi är totalt sex stycken. Jag har redan nämt Jen och Jeanette, så det fattas två. Det är två killar, en från Holland och en från Schweiz (den italienska delen). De är också trevliga, men har inte pratat och umgåtts lika mycket med de som jag har gjort med Jen och Jeanette.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar